The U.S.T. (Unités Sémiotiques Temporelles, temporal semiotic units) are sound figures whose musical significance is expressed temporally. They result from a series of remarks born of the practice of the music electroacoustic.

  • The sound material of these musics escapes a description according to models of organization in terms heights and relative durations.
  • The practice of the musicians carries out them to rather apprehend the sound phenomena by considerations of direction that by typo-morphological considerations, as Schaeffer proposes it. I.e. through what they evoke “in background”, either on the level of the images caused by the sounds, or on the level of “the adventure” of the sound matter itself.
  • The temporal organization, the dynamics of work, would be one of the important components of a made music of sounds for which the concept height seen as degree is a particular case, and whose work of composition is based primarily on a sound reality, that of the recorded sounds.

It is the crossing of these problems of time and the significance which gave rise to the analytical beings which are the U.S.T.


List of USTs and musical examples


  • Chute

- extr. 1 : H. Dutilleux, quatuor Ainsi la nuit


- extr. 2 : M. Ohana, Trois contes de l'honorable fleur

  • Contracté-étendu

- extr. 1 : L. v. Beethoven, Trio des esprits

- extr. 2 : L. Prod'homme, Jeux/Thème/Temps

  • Elan

- extr. 1 : W. A. Mozart, Symphonie N°32

- extr. 2 : D. Terruggi, Xatis

  • En flottement

- extr. 1 : B. Parmegiani, Violostries

- extr. 2 : M. Redolfi, Pacific Tubular Waves

  • En suspension

- extr. 1 : S. Rachmaninov, Concerto pour piano N°3

- extr. 2 : J.-C. Risset, Songes

  • Etirement

- extr. 1 : C. Debussy, Prélude à l'après-midi d'un faune

- extr. 2 : P. Mabosc, Faisceau parallèle

  • Freinage

- extr. 1 : M. Levinas, Froissement d'ailes

- extr. 2 : G. Reibel, Variations en étoile

  • Lourdeur

extr. : Stravinsky, Le sacre du printemps

  • Obsessionnel

- extr. 1 : T. Riley, In C

- extr. 2 : R. Yvanez, Sables

  • Par vagues

- extr. 1 : F. Bayle, Les couleurs de la nuit

- extr. 2 : J. Barreau, Mouvements

  • Qui avance

extr. : E. Chabrier, Scherzo valse

  • Qui tourne

extr. : P. Schaeffer, Etude violette

  • Qui veut démarrer

- extr. 1 : C. Debussy, La terrasse des audiences du clair de lune (prélude pour piano)

- extr. 2 : W. A. Mozart, Symphonie N°41

  • Sans direction par divergence d'information

extr. : K. Stockhausen, Telemusik

  • Sans direction par excès d'information

extr. : "Improvisation" (LP DG Avant-Garde 643541)

  • Stationnaire

- extr. 1 : J. Barreau, Mouvements

- extr. 2 : M. Redolfi, Sunny afternoon at Bird Rock beach

  • Sur l'erre

- extr. 1 : H. Fouad, Thaksim

- extr. 2 : R. Schumann, Arabeske

  • Suspension-interrogation

- extr. 1 : C. Debussy, La terrasse des audiences du clair de lune (prélude pour piano)

- extr. 2 : P. Malbosc, Faisceau parallèle

  • Trajectoire inexorable

- extr. 1 : M. Frémiot, ''Ballade pour piano"

- extr. 2 : K. Stockhausen, Telemusik